‘ELEGTIONS AND THE MEDIA IN CROSS-NATIONAL PERSPECTIVE

Holli A. Semetko
Syracuse University
Newhouse and Maxwell Schools
310 Eggers Hall
Syracuse, NY 13244 U.S.A.
tel: 315 443 3825/4022
fax: 315 443 9085
e-mail: semetko@mailbox.syr.edu

Juan Diez-Nicolas
ASEP
Castellana 173, 5 129
28406 Madrid, SPAIN
tel: +34 1 5 70 51 07
fax: +34 15794073

Klaus Schoenbach
Department of Journalism and Mass Communication
University of Music and Theater
Hohenzollernstr. 47
30161 Hannover GERMANY
tel: +511 3100 280
fax: +511 661 298

Margaret Scammell
University of Liverpool
School of Politics & Communication Studies
Roxby Bldg., P.O. Box 147
Liverpool L69 3BX U.K.
tel: +51 794 2656/2890
fax: +51 708-6502

Thomas J. Nossiter
Dept. of Government
The London School of Economics & Political Science
Houghton Street, Aldwych
London WC2A 2AE U.K.
tel: +71 955 7435
fax: +71 831 1707

- PLEASE DO NOT QUOTE WITHOUT PERMISSION OF THE FIRST AUTHOR
Paper presented at-the XVIth World-Gongress-of the:International Political

Science Association, Berlin .- . .
August 21-28, 1994.



1y

ELECTIONS AND THE MEDIA IN CROSS-NATIONAL PERSPECTIVE

In modern democracies, television news is often named as the most
important source for political information. This is especially so at election
time, when political leaders gear their daily activities largely to the needs and
deadlines of television news %Butler and Ranney, 1992; Swanson and Mancini,
forthcoming). Television news is thus a primary battleground for politicians at
election time as well as a main source of political information for most people
(Dalton, 1988).

The role of television in politics and its potential influence on public
opinion about political leaders and issues has also been the source of much
debate in European democracies in recent years. This led parliaments in
Germany, Britain and Spain over the course of the 1980s to pass legislation
that provided for new private channels to compete with the public service
broadcasting organizations. This paper compares main evening television news
coverage of politics during recent election campaigns in four countries:
Germany in 1990, the U.S. and Britain in 1992, and Spain in 1993. 1
Content analysis of television news coverage during the final weeks of the
national election campaign in each country was conducted, using comparable
codebooks and variables. National public opinion surveys were also conducted
during and/or after the election campaigns in each country. 2

In this paper, we draw on the content data to address a number of .
questions concerning the information environment: How visible was the -
election in the main evening television news programs? To what extent did
political coverage at election time emphasize the substantive issues as opposed
to the horse race or the electoral game? What opportunities did politicians
have to initiate the news? How visible were the incumbents, challengers, and
other party spokespersons in the news? To what extent are evaluations in the
news neutral? Before turning to address these questions, we discuss some of
the possible systemic influences that may help to explain the cross-national
and in-country similarities and differences in television news at election time.

Influences on the Construction of Election News

A number of systemic factors, legal, and institutional influences may
have consequences l?c;r the construction of election news (cf. Semetko, 1994).
With regard to the broadcasting system, for example, the degree of competition
may be an important influence on the content and construction of election
news. The degree of autonomy broadcasters have from political control or
influence may also be important. The length of the election campaign also
varies from country to country. Finally, the traditions or regulations governing
the access of parties to television during campaigns is another factor that may
influence the construction of election news.

Competition

- A:cross-national study comparing election news in the early 1980s found .
that there was more news about the parties and top candidates, and more
substantive news as opposed to coverage of the horse race-and hoopla, in
Britain than in the U.S. and this was attributed in large part to the stronger



public service broadcasting system in Britain (Semetko, Blumler, Gurevitch,
Weaver, 1991). More commercial competition was associated with greater
concern by broadcasters with audience interests and less concern with
politicians' news agendas. Although Britain today has more private channels
than ever before, it has had ITV and its nationally networked news program
ITN in competition with BBC news since the 1950s, whereas in Germany and
Spain the dominance of the public service channels has only recently
diminished. ‘

After a period of much uncertainty, the BBC was assured of its licence
fee form of funding at least until the year 2000 in a recently published
government White Paper. But competition has become more intense
particularly among the new private commercial channels in Britain since the
passage of the 1990 Broadcasting Act. ITN traditionally embraced a public
service approach to election news but this has diminished since 1990.

In Germany and Spain, new private commercial television channels
entered the market over the course of the late 1980s and somewhat diminished
the predominance of public service broadcasting. In Germany, the first and
second (public service) channels, ARD and ZDF, now face the most serious
competition from RTLplus and SAT1, in addition to other less important private
channels such as Pro7 and Tele5 (see Humphreys, 1994).

In Spain, until the early 1980s there were two national public service
channels, TVE1 and TVE2, when the Autonomous Communities obtained the
right to establish their own regional public service channels. Today only six of
the seventeen Autonomous Communities have regional public channels
(Catalonia, Galitaia, Valencia, the Basque Country, Andalusia, and Madrid};
the first three broadcast in their regional language while the Basque Country
has two regional public channels, one in Spanish and the other in the Euskera
language: Since 1988-89, three private channels were licensed by the national
government -- Antena 3, Tele 5 and Canalplus. The first two are over the air
and are financed by advertising while the last is encoded and available by
subscription only.

In a cross-national context, the U.S. remains at the high end of the
continuum in terms of the degree of competition in broadcasting. If
maintaining audience interest is a higher priority in the more competitive
systems, we might expect to find more human interest oriented news at
election time such as an emphasis on the colorful events of the campaign and
the personalities in the election as opposed to the more serious substantive

issues.

Autonomy from Political Influence

The degree to which broadcasting organizations are or have been
autonomous trom political control or pressure may also influence the
construction of election news. Public service broadcasting organizations are
%enerall less autonomous than commercial organizations. In Britain, the BBC
~ license fee is determined by Parliament and increases in it are approved by
. ‘Parliament. The BBC's Board of Governors is appointed by the Prime Minister
- and -although appointees are supposed to be politically neutral, Mrs. Thatcher's
appointments broke with this tradition. T
=" In Germany, individual states are authorized by law to supervise the
public service broadcast channels and they do so via state-level councils
_ ‘sometimes called the Broadcasting or Television Council.. The members of the..
. countil; as set forth by law, are to include "socially relevant groups” and



political parties represented in the Laender parliaments are members of these
councils. The Council is to represent the public and is responsible for the
oversight and accountability of public service broadcasting. Other "socially
relevant groups” on the councils include church groups, unions, women's
groups, farmers’ and employers' associations. Members of the council are not
supposed to represent any political point of view or be bound by any mandate,
but when critical issues or complaints about programming arise, disagreernent
often breaks along party lines {(Schoenbach, 1987, 1991).

Another way in which the political parties influence broadcasting in
Germany is in the hiring and promotion of public service television journalists.
In contrast to Britain and the U.S. where reporters describe themselves as
politically neutral, German TV reporters often rely on "leftist" and "rightist"
terminology to describe themselves and one another. Leading positions in the
public service news organizations are taken up by "red" (SPD) or "black” (CDU)
news professsionals who may be card-carrying party members or known p
sympathizers (see Chapters 5 and 9 in Semetko and Schoenbach, 1994). The
traditionally Germanic 'Proporz’ principle assures both major parties a degree
of influence or representation in the two public service broadcastin,
organizations (cf. Humphreys, 1994). In theory, the appointment of one "red" is
supposed to be balanced by the appointment of one "black”, though in practice
this is not always the case.

German broadcasting is thus less autonomous from political influence
than U.S. or British broadcasting. Indeed, German public service broadcasters
“too often...appear to be overconstrained by these political pressures to the
point of timidity in the tackling of controversial themes" (Humphreys
1994:321). That said, the new private channels in Germany are not .
accountable to political parties. They do not practice party balance in the
newsroom and rely solely on professional criteria in the promotion and hiring
process.

In Spain, TVEI and TVE2 as well as the national radio broadcasting
(RNE) are supervised by a board or council of twelve members who are
presumed e)gerts elected by the National Parliament and they represent the
main political parties in proportion to their weight in Parliament. At the time of
the 1993 national election there were six PSOE (Socialist}, four PP
[Conservative), one CDS (centrist), and one {CIU) Communist. The board's role
is to ensure that there is a balance in the news about the different political
parties and their leaders, based on their representation in Parliament. A
monthly tally is kept outside of election periods, and on an almost daﬂiy basis
during official election campaign periods. Similar boards with similar functions
exist for all the other public regional channels. There are no such boards or
legal regulations for the private channels, though they are expected to provide
‘balanced’ coverage of the parties in the news. Audience share remains the
highest for the public service channels in Spain, though viewership of the
private channels is on the increase.

In a cross-national context, Spain and Germany are at the low end and
the U.S. at the high end of a continuum concerning the broadcasting system's
degree of autonomy from political control or influence, with Britain in between.
Whether this has an effect on the amount of time devoted to incumbents and
challengers as well as the evaluations of political actors in the news is an-open

question. :

The Length of the Campaign



The duration of the general election campaign varies from country to
country. In the U.S. there is no 'official’' campaign period as in Britain or
Spain, for example, but it may be seen to begin with the nomination of the
Democratic and Republican candidates at the summer conventions or, at the
latest, in early September when the candidates' travel agendas and news
coverage go into full swing and this runs through Election Day on the first
Tuesday in November. There are no regularly scheduled press conferences by
the candidates during the campaign, but there is daily travel with meetings,
speeches and rallies across the country.

The British campaign is much shorter (three-and-a-half to four weeks)
and much more intense, with party press conferences scheduled each morning
for the weeks preceding Election Day. The morning press conferences are
usually followed by afternoon 'walkabouts’, when leading politicians visit
various constituencies, shops, hospitals or schools for example, followed by
evening rallies or speeches by the p leaders or top party spokespersons.
The parties usually launch tgeh manifestos within a week after a general
election is called.

The length of the "hot phase" of the German national election campaign
is determined by agreement between the political parties and the broadcasting
organizations, and is usually three to six weeks before Election Day (cf.
Semetko and Schoenbach 1994). During this time the parties' television ads
are broadcast. Because of the restrictions on broadcast advertising, however,
the parties make extensive use of other channels to present themselves to the
public. Print advertising is very important, as is direct mail to households of
brochures and leaflets. The parties occasionally target areas to distribute
weekly newspapers to housegolds. Cities and towns are also heavily covered
with posters and billboards often featurinaﬁ the faces of the chancellor
candidates and party messages. Parties also run information booths at
marketplaces and shopping malls. During the final weeks before Election Day,
rallies are also held re%;xiarly and the leading politicians speak at rallies of
varying sizes, ranging from small market squares to large soccer stadiums.

The duration of the official campaign in Spain for national parliamentary
elections has been decreasing (with the consent of the political parties) and in
1993 it was only fifteen days (May 21st to June 5th), Election Day was June
6th. No political campaigning was permitted on the day before the election (the
5th), however, to give citizens an opportunity to reflect on their voting decision.
During this time the parties advertisements are broadcast on television and
radio. But since the date of the election is known two or more months in
advance, the parties are ‘unofficially' campaigning well prior to the start of the
'official' campaign period. The 1993 election were called on April 12th, The
pre-campaign period (April 12th - May 20th) is devoted to various legal
procedures -- the presentation of the parties' lists of candidates in each of the
52 political units, the formation of the National and Provincial Electoral
Boards, etc. The leaders of the parties are on the campaign trail each day of
the 'official’ campaign, and speak at large rallies across the country almost

every evening.
Parties' Access to Television During Elections .. .- -; =0 .

+»iMuch of what the political parties and the top candidates do-during the ...
final‘weeks-of the campaign is geared-to television. It is:important to-note how..
the guéstion of fairness in terms of political-garties"access to television during -
election campaigns has been resolved in each country..This concerns-the, .+ ...



availability of advertising time as well as the visibility of the parties or various
political spokespersons in news and information programs.

In the U.S., candidates and political parties are free to purchase air time
so money is the key determinant of access for advertising. The only
stipulation, known as the equal time rule, is that if a station chooses to sell or
give time to one candidate, it must make the same opportunity available to all
the candidates for that office. If a station denies time to all candidates,
however, none have a right to demand access to time (Graber, 1991 and 1993).
There is no connection between the sale of advertising time and the coverage of
the parties and candidates in network news. News values are the primary
criterion for story selection, though there is a general expectation that election
news will be balanced in terms of the amount of time devoted to the candidates
and the correspondents who cover them provide an inside check on this
(Semetko, 1994).

Paid political broadcasting is prohibited in Britain on the public service
and private commercial channels. Instead, the broadcasting authorities make
free air time available to the political parties based on a formula which involves
and equal number of broadcasts for the government and opposition parties and
often a smaller number for the largest third party as well as the nationalist
parties represented in Parliament (cf. Semetko 1991a). In the past decade, this
has-meant five Party Election Broadcasts (PEBs) each for the Conservative and
Labour parties and between three and five for the center party now known as
the Liberal Democrats. These broadcasts may be no more than 10 minutes in
length and no less than five. Other parties not represented in Parliament and
contesting at least 50 seats receive one free 5 minute PEB.

The most important aspect of the PEB allocation is that in past elections
it has been used by public service and commercial broadcasters as a guideline
for maintaining balance in election news (Semetko 1991b). For every five
minutes of news coverage devoted to the Conservatives, there would be five
minutes about Labour and three to five for the Liberals. "Stopwatching" refers
to the efforts by the broadcasters (and parties) to ensure that there was
balance in terms of time devoted to the parties in the news. Broadcasters keep
a daily and weekly tally of the amount of time each party receives in the news,
and the parties have elaborate monitoring crews who complain loudly if they
believe tﬁey have been treated unfairly (cf. Blumler, 1969, Blumler and
Semetko, 1987; Blumler, Gurevitch and Nossiter, 1986, 1989, and 1994).
According to Gurevitch and Blumler (1982: 191), at election timne in Britain:
"News is governed by 'news values’; the need for 'balance’ is introduced as an
extra requirement that forces a ‘compromise’; and the 'solution' is found in the
adoption of a stopwatch approach to the allocation of timed coverage shares to
the competing parties, based on 'objective’ measures of their relative strengths
in the country.”

In Germany, there are regulations governing the availability of free time
on public service broadcasting and the purchase of advertising time by the
parties on the private commercial channels. On the public channels, an ad is
not to exceed two minutes in length. Unlike Britain where talking heads are
still commonplace in the parties’ election broadcasts, party ads in Germany
take the form of highly professional commercials, rather like the fast-paced ad
. of the "Coke is It!" type. Each party contesting the election is granted at least
. one:free cornmercial on public broadcasting. Additional spots are allocated
-according to the parties’ representation in the national parliament, and the

number of extra spots is roughlyﬁproportional to the number of seats the party
~helds in Parliament though an effort is made to balance the number of spots



given to the two largest parties (the CDU and the SPD). Similar rules apply to
the availability of free advertising time on public radio.

Since 1987, political parties in Germany have been permitted to
purchase advertising time on private commercial television and radio. The
parties were somewhat reluctant to pay for air time, despite the fact that they
were charged at a reduced rate which represented only the actual cost to the
station. In the 1990 national election campaign, only the CDU purchased time
for airing commercials on RTLplus. There are also regulations governing the
format and distribution of political ads on the private TV channels
(Schoenbach, 1991). The amount of time available for purchase on the two
most important private channels (RTLplus and SAT1) was limited in 1990, and
the limit was determined by the proportion of seats the¢ party held in
parliament.

There is no connection, however, between the allocation of free
broadcasting time in Germany and balanced coverage in the news at election
time. An underlying assumption behind the aforementioned "red” and "black"
balance in the newsroom, though, is that this type of balance among
management and editorial staff would ensure political balance in the news.
Studies from the early 1980s showed that German journalists viewed
themselves as "missionaries” whereas British and U.S. journalists described
themselves more as "watchdogs" (Koecher, 1986). In early 1990, a majority of
German journalists still expressed satisfaction with the possibilities they had to
convince and educate their audience {Schneider, Schoenbach and
Stuerzebecher 1993). If German journalists continue to hold strong tﬁ)olitical
convictions, then the 'institutionalized' balance described earlier in theory at
least seems to guarantee pluralism of political voices. _

German journalists, like their colleagues in other countries, nevertheless
believe strongly in objective reporting defined as "avoiding subjective beliefs to
enter into news decisions and fairly representing all sides in a conflict”
(Donsbach and Klett 1993:75). Balance among competing political voices is
expected to be attained over a series of programs on a channel, and not
necessarily within a single news program (Semetko and Schoenbach 1994).
News values remain the primary criterion for story selection at election time
and broadcasters do not feel bound to keep a tally of the time devoted to
politicians from various parties in the main evening news.

In Spain, as was noted above, public service roadcasters keep an almost
daily tally of party representation in news and information programs during the
election campaign. There is the expectation that television news on both the
public and private channels will be fair and jmpartial in its presentation of the
political parties, but there are popular assumtﬁtions about the political leanings
of individual television journalists as well as the broadcasting organizations
themselves. The national public service channels (TVE1 and TVEZ2), for
example, are popularly assumed to be pro-Government (PSOE) in their
presentation of news and information. Our content analysis of television news
in the 1993 Spanish election will be the first to directly address this question.

‘Spanish law prohibits the purchase of advertisin, time by political
parties on the public service and private commercial television channels or on
radio. -Instead, during official electoral campaigns, broadcasting q_r&lanizations
produce a-plan to distribute free time to the parties: each day, and these are
broadcast immediately after the.news programs.:Time. is-allocated:in . .

-proportion to-each party's representation in Parliament; those parties outside
of Parliament are granted a minimum (and equal} time based on the number of
provinces in which they field candidates. I



Methods

The visibility of the campaign and of the top candidates and
spokespersons from the various political parties, the subjects of political
coverage and the initiators of those subjects, as well as reporters’ evaluations
in news stories, were measured in the content analysis of main evening
television news programs in each country.

The fi&lures presented here are preliminary, and are based on content
analysis of the following programs: May 15th to Election Day (June 6) 1993 on
TVE], the main public service channel in Spain; NBC'Nightly News from Labor
Day (Sept. 6} to Election Day (Nov. 2} 1992 in the U.S.; BBC's Nine O'Clock
News and ITN's News at Ten from March 16 to Election Day (April 9) 1992 in
Britain; and the main evening news program on each of Germany's main
channels (ARD, ZDF, RTLplus and SAT.1) from Oct. 1 to Election Day (Dec. 2)
1990. The content comparisons here are based on all stories that mentioned
domestic politics or politicians in each country. 3 There were no significant
differences between the channels in Germany and therefore all are aggregated
for purposes of presentation in the tables. The differences that emerged in
Britain, however, made it worthwhile to distinguish between BBC and ITN in

the tables.
Findings

The Campaign Trail, The Candidates and the Electoral Game

One of the variables in the content analysis was the main topic of the
news story. Figure 1 shows that the campaign and the candidates were
accorded least importance in Germany, most importance in the U.S., with
Spain and Britain in between, when taking this news as a proportion of all
political stories. Figure 1 also reveals a substantial difference between BBC
and ITN, with the latter more campaign oriented. This category is void of
substantive issue news concerning matters of policy. It refers to news about
events on the campaign trail, such as rallies, speeches on the hustings, as well
as news about the horse race or opinion polls, in addition to news about the
personal qualities of the candidates. Table 1 shows how other types of political
news fared in comparison with news about the campaign and the candidates.

In 1988, U.S. network news was preoccupied with the horse race as well
as with having colorful visuals from the rallies and speeches and this led to
much critical discussion after that election (Kalb 1991). In 1992, on NBC at
least, in comparison with 1988 there was a substantial decrease in the amount
of attention given to the polls and the horse race {Semetko 1993).
Nevertheless, in comparison with other countries, the U.S. remains at the high
end of the continuum in terms of presenting the election as personality based
and event driven as opposed to a serious discussion of the various stands on
substantive issues (see also Patterson, 1993).

In Britain, the commercial or private channel {ITN) appeared more like
U.S. news than the BBC in the. amount of emphasis placed on the "campaign
and candidates," whereas in previous elections the news on both channels
- .appeared more similar than different (Semetko 1991b). The increased
commercial pressures on ITN help to explain the increasing divergence in ‘
election news between the public service and private channels (Nossiter et al.
1994, Semetko et al. 1994).



In Spain, campaign and candidate news was the focus of about one-

quarter of the coverage on the main public service channel, TVE1. In such
-stories the party leaders were often seen speaking at elaborately staged rallies.
Although Spanish electioneering has become more "personalized” in recent
years, Spanish public service TV news at least remains less focused on
personalities of the candidates and the electoral game than the news in the
U.S. and Britain (cf. Gunther, Sani and Shabad, 1988; Rospir, 1994).

In Germany, the events on the campaign trail such as the party rallies
and the speeches by the chancellor candidates were rarely reported on main
evening news. Much of the fifteen percent noted in Figure 1 actually concerned
the results of the Landtag elections held on October 14 in the East German
Laender and Bavaria and Berlin. These election stories had more to do with
the momentum provided to the parties' national election campaigns rather than
the events of the Bundestag campaign and activities of the chancellor
candidates. ' :

There are a number of reasons why opinion polls and the colorful
activities on the campaign trail were not as evident in German news, but the
most important concerns the significance of the election as a news story.
German news professionals did not want the main evening news to become a
transmission belt for the parties' campaign propaganda (Semetko and
Schoenbach, 1994). Thety believed there was ample opportunity for citizens to
learn about the election trom other sources such as political discussion
programs, newspapers and magazines, and the parties’ activities in the cities
and towns. Any events which involved politicians on the campaigfaﬂ were
therefore deemed not as important as other stories, unless something really
'new' had developed. Foreign news remained very important during the final
weeks of the German election campaign, unlike Britain where, at I'TN at least,
resources were reallocated from foreign to domestic news so the party leaders'
domestic campaigning activities could be covered in full. The German foreign
news often involved the activities of German politicians, but they were depicted
without any reference to the election campaign. Helmut Kohl, for example, was
seen representing Germany as Chancellor at the CSCE conference in Paris.
Visuals were also not as important a factor in the selection of a story for
inclusion in the bulletin in comparison with the other countries. Many
German news stories were told by the anchor alone with a backdrop graphic in
a blue box. In the U.S. and Britain, by contrast, if colorful visuals were not
available the story would often be drt:ipped from the program. In Spain too,
visuals from the party rallies and leaders’ speeches on the hustings were an
important and regular part of the news.

The German television news producer's response to the politicians’
campaigning activities was thus unlike that of the producers in other
countries. ITN and BBC, for example, in 1992 as in previous elections, sent
camera crews and reporters along with the party leaders every day and to all
the party rallies. Film from these events was broadcast almost every day of the
campaign. In Germany in 1990, however, camera crews were rarely sent to
party rallies and there was no regular film crew with the party leaders.

Party Platforms and Issues- .. ... -

..+ Table 1 also indicates how much: pelitical news during the final weeks. of: ..
" the campaign in each country was devoted to stories about substantive issues

such as the economy, social welfare;-the-environment, or foreign-affairs, as well : .-



10

as party platforms or records. There was more of this in Germany and Spain
than in Britain or the U.S.

In Spain, nearly as much attention was paid to party platforms and
records as to the campaign and the candidates. There was also considerable
attention, more than in any other country, paid to political institutions.
Political institutions were more important than any particular issue {even the
economy) in the Spanish 1993 campaign on the main public service channel.
This includes news on the King and the Royal Family, the Courts, and in some
cases the Government.

In Germany, however, the party platformms were hardly visible in the main
evening news. During the first observation day at ZDF in October 1990, the
CDU launched its manifesto at a press conference. The merited only a 22
second anchor-in-studio story with no footage from the press conference. The
story came very late in the bulletin. One editor's explanation was that the
press conference contained "nothing new" and "therefore we thought about not
including anything at all, but we decided to include something finally.” Issue
coverage focused on foreign affairs and a newly unified Germany's role in the
world, and particularly on the problems and developments in the East with
regard to unification. A follow-up comparative study of main evening television
news coverage of the German 1994 national election campaign conducted by
Schoenbach and Semetko will show how unique the 1990 election was with
respect to cammpaign vs. substantive issue coverage.

In Britain, by contrast, when the parties launched their manifestos in
1992, both BBC and ITN contained lengthy pieces on party policy, including
graphics as well as film from the party press conferences. U.S. TV news often
covered Kkey issues in the campaign as "issue stories" presenting the Bush,
Clinton and Perot proposals in each area. There may have been more such
stories in the U.S. 1992 campaign than in previous elections (Patterson, 1993:

146).

Media versus Party Initiated News

A variable in the content analysis was the initiation of the main subject
of the news story. The degree to which candidates and parties initiated the
main subjects of stories was assessed as either party or media initiated. Party
initiated stories were defined as those in which the main subject stemmed from
politicians' planned public statements or activities. This included, for example,
speeches or statements made by candidates or party leaders at rallies and on
the hustings, and candidates' activities on the campaign trail. This also
included opening statements at press conferences. Media initiated news
stories were those in which the main subject stemmed from reporters' activity,
such as questions to politicians during press conferences or while on the
hustings. They also included investigative reports, issue stories, analysis and
poll stories, and stories taking elements from different time periods. In some
cases, political news was initiated by others such as nonparty actors such as
experts, voters, pollsters, world leaders, businesspeople, interest group elites,
or even journalists themselves,

Figure 2 shows that reporters were most active initiating the news in the
U.S. and Britain, and least active in Germany, with Spain in between. - Table 2
-.shows the advantage, if any, held by the incumbent parties in initiating news. -
In each country, the incumbent (parties, party or candidate) initiated more
news than the main opponent, though gap between the two was greater in
Germany and Spain than in the U.S. or Britain.



11

Incumbents versus Challengers

Of all political actors, the party leaders (the candidates) received the most
attention in the news in each country, an indication of the personalization of
election news. !

Figure 3 shows that the main actor in the main evening news stories was
more often the incumbent or one of his party spokespersons than someone
from the main opposing party in each country. Figure 3 presents the visibility
iaf tcll1e incumbent party and its leader versus the opposition party and its

eader.

Table 3 shows that the visibility advantage of the incumbent was
greatest in Germany where it took the form of not only a significant
Regierungsbonus but also a Kanzlerbonus. Chancellor Helmut Kohl was the
main actor in six times as many stories as the SPD chancellor candidate,

Oskar Lafontaine. There was also a visibility advantage for the spokespersons
from the incumbent parties {excluding the chancellor candidates})over the
opposition parties in Germany. In Spain, there was little evidence of a visibility
bonus for the incumbent prime minister, Felipe Gonzalez, over his main :
challenger, Jose Aznar, but there was a clear visibility bonus for the incumbent
party (PSOE) over the main opposition (PP}. In Britain and the U.S., however,
although the incumbent leader or candidate was somewhat more visible in the
news than his challenger, there was almost no difference between the two main
parties once lower level spokespersons were considered. .

A possibly interesting cross-national difference in Table 3 concerns the
proportion of stories having non-political actors as the main actor. 'Other’
actors include interest group representatives as well as journalists themselves,
and the latter accounted for the majority of the 64% of stories fronting 'others’
as the main actor in the U.S. But this may be due to the fact that only NBC
News is used here and it often relied on field correspondents as interviewees for

analysis.

Evaluations of Political Actors in News Stories

Television news in Europe is more neutral than U.S. news in its depiction
of politicians, with regard to the verbal evaluations or comments made by
reporters in the news. Figure 4 shows that while 47% of U.S. evaluations were
straight or neutral, this compares with more than two-thirds in Britain, 70% in
Spain and 96% in Germany.

In Germany and Spain, therefore, but particularly in Germany, the
visibility advantage for the incumbent parties was not also one of tone. There
were almost no reinforcing or deflating evaluations in German TV news. In
Spain, reporters on the main public service channel were nearly equally likely
to offer reinforcing or deflating comments about politicians. News on ITN in
Britain was more evaluative than on the BBC, while evaluations on.the latter
.were more often reinforcing than deflating. Evaluations were most common in -
.the.U.S. where, on NBC at least,.they were only slightly more likely to be
deflating than reinforcin%. _ : : : _

' + Further analysis of the Spanish data suggest that the majorty of non-
verbal cominents about Gonzalez and the: PSOE were reinforcing while the -
majority of such:comments about Aznar and the PP were deflating.- This lends



support to the popular assumption that TVE1 sympathizes with the PSOE,
though it is important to remember that Spain ranﬁed low in comparison with
the other countries in terms of the

willingness of reporters to make evaluative comments.

Discussion

This paper represents the first opportunity to bring together in a
comparative fashion the content analysis data from the recent election studies
of media coverage and effects in Germany, Britain, Spain and the U.S. 4 The
above discussion of possible systemic influences on the content of election
news led us to have two general expectations. One concerns the possible
consequences of the degree of competition in the broadcasting system and the
other concerns the possible consequences of broadcasting organizations' degree
of political autonomy.

In a cross-national context, the U.S. was at the high end of the
continuum in terms of the degree of competition in broadcasting. Britain is
next in terms of the longstanding competition between BBC and ITN. Germany
and Spain are at the low end with private channels only recently competing
with public service channels. It has been argued elsewhere that maintaining
audience interest is a higher priority in the more competitive systems (cf.
Semetko, Blumler, Gurevitch and Weaver, 1991). We therefore expected to find
more human interest oriented news at election time such as an emphasis on
the colorful events of the campaign and the personalities in the election as
opposed to the more serious substantive issues. The comparative data
presented here lend support to this. :

The campaign and the candidates or party spokespersons were accorded
most importance in the U.S. and least importance in Germany, with Britain
closer to the U.S. and Spain and closer to Germany. With regard to stories
about substantive issues such as the economy, social welfare, the
environment, or foreign affairs, as well as party platforms or records, there was
correspondingly more of this in Germany and Spain than in Britain or the U.S.

It is also worth noting that in Britain, there was also a substantial
difference between BBC and ITN, with the latter more campaign oriented. I'TN
has been hit the hardest by the more competitive media marketplace.

In a cross-national context, Spain and Germany were at the low end and
the U.S. at the high end of a continuum concerning the broadcasting system's
degree of autonomy from political control or influence, with Britain falling
closer to the U.S. At the outset we suggested that this may have potential
consequences for the amount of time devoted to incumbents and challengers as
well as the evaluations of political actors in the news. Our data suggest a
pattern exists which corresponds to such a continuum in two ways.

First, we found that reporters were most active initiating the news in the
U.S. and Britain, and least active in Germany, with Spain closer to Germany.
In each country, the incumbent (parties, party or candidate) initiated more
news than the main opponent, though gap between the two was greater in
Germany and Spain than in the U.S. or Britain.

‘Secondly, we show that the main actor in the main evening news stories
was more often the incumbent or one of his party spockespersons than someone
- from the main opposing party in.each country. The visibility advantage of the

" incumbent was greatest in Germany where it took the form of not only a
significant Regierungsbonus but also a Kanzlerbonus, while in Spain there was
a clear:visibility bonus only for the incumbent party (PSOE} over the main
oppositior: (PP). In Britain and the U.S., however, although the incumbent



13

leader or candidate was somewhat more visible in the news than his
challenger, there was almost no difference between the two main parties once
lower level spokespersons were considered. -+ o -

These findings are point up possible consequences of the politicization of
the broadcasting system. In Germany and Spain, where the political parties
play an important role in the oversight of the public service broadcasting
organizations and where reporters are more inclined fo, so to speak, wear their
partisan sympathies on their sleeves, there was greater evidence of a
reluctance on the part of reporters to initiate the news. At the same time there
was a greater openness to inputs from the incumbent parties and greater
visibility gap between the incumbent and opposition parties with more visibility
given to the incumbent parties. But this did not translate into evaluative
comments by reporters.

We found that television news in Germany, Spain and Britain is more neutral
than U.S. news in its depiction of politicians, with regard to verbal evaluations
or comments made by reporters in the news during election campaigns.

In the U.S. and Britain, on the other hand, where reporters are not
formally affiliated with political parties and political parties are not directly
involved in the oversight of broadcasting, reporters initiated more news stories
and less of a visibility gap between the.incumbent and opposition candidates or
parties. At the same time, however, these reporters were also more inclined to
offer evaluative comments of a reinforcing, deflating or mixed kind.

Cross-national comparative survey research has a long tradition (see, for
example, Almond and Verba, 1963, 1974; Barnes and Kaase 1978; Inglehart,
1977, 1990; Prezworski and Teune, 1979; Dogan and Pelassy 1984: Blumler,
1983; Kohn, 1989). Comparative research on the news media and its political
impacts is more recent (see, for example, Donsbach, 1983; Koecher, 1986;
Gurevitch, 1989; Patterson and Donsbach, 1993; Donsbach and Klett, 1993).

It is argued elsewhere that in each countg_‘y, journalistic culture provides
the framework for the reporting of politics and the campaign at election time
(Semetko, 1994). The idea that the press or the news media take different
forms in different countries is hardly new. Siebert, Peterson and Schramm
(1956) argued that the press "always takes the form and coloration of the social
and political structures in which it operates." The influence of political,
economic and cultural contexts on news media systems has been widel
acknowledged but far less often the focus of systematic research (Blumler et al.
1992; Swanson, 1992; Blumler and Nossiter 1991; Mathes and Semetko 1991;
Kaid et al. 1991; Gurevitch 1989; Paletz 1987; Smith 1979; Patterson and
Donsbach, 1993). The data presented here are a starting point for i(ilen'r_f.t'yiné1
characteristics of journalistic culture. Max Kaase (1983) has argued that bo
cross-national scope and a relatively extensive time series are crucial to an
understanding of political culture. The same may be said for journalistic
culture. The study of news construction and content in this cross-national
project is based on data from one election campaign in each country and the
conclusions presented here are therefore necessarily tentative.

" Notes

-1... The data presented here are part of a larger cross-national comparative: -
- project involving the collection of media content data and interview data during
recent elections in Germany (1990), Britain (1992), Spain {1993) and the U.S.

.{1992), which Semetko is currently writing under the title of Campaigningon - .

- Television: U.S. News and Elections in Comparative Perspective, tobe - -



i4

published by the University of Chicago press. The collection of TV news
content and interview data, and its analysis, was supported by grants from the
Joyce Foundation in the U.S., the Economic and Social Research Council in
Britain, and the German Marshall Fund of the United States, the Office of the
Vice President for Research at the University of Michigan, and ASEP/CIRES in
Spain. The Joan Shorenstein Barone Center on the Press, Politics and Public
Policy at the Kennedy School of Government, Harvard University, supported
Dr. Semetko's writing and analysis on the project with a research fellowship in
Spring 1994. .

Semetko conducted interviews and observation in television newsrooms
during the final weeks of the national election campaigns in Germany, Britain
and the U.S. and was granted access to all editorial meetings in each news
organization. She was with the news team in Mainz at ZDF's "heute" for eight
days, in late October and in mid-November 1990. Between mid to late March
and early April 1992, she spent thirteen days with the News at Ten and
Channel 4 News teams at ITN in London. She was also with the news team at
NBC Nightly News in New York for the week of October 19 in late October 1992.
Thanks are due to reporters, editors and producers in each organization for
their generous assistance. Special thanks are due to Klaus Bresser and Klaus
Peter Siegloch at ZDF in Mainz, and Glyn Mathias, David Mannion, Simon
Bucks, Nigel Dacre, David Cowling, Michael Brunson, Richard Tait, Garron
Baines, Nik Gowing and Jon Snow at ITN in London, and Don Browme, Bill
Wheatley, Tom Brokaw, Lisa Meyers, Steve Friedman, Jeff Zucker, and the
many others at NBC who agreed to be interviewed and to work under

observation.

2  For Germany, see Semetko and Schoenbach, 1994; and for Britain, see
Curtice and Semetko, 1994. Research on the effects of the news media in the
Spanish 1993 general election and U.S. 1992 presidential campaign will be
conducted in collaboration with national teams. In Spain this includes
Professors Juan Diez Nicolas and Jose Ramon Montero (Madrid) and Richard
Gunther (Ohio State). In the U.S. this includes Professors Russell Dalton
(Univ. California-Irvine), Robert Huckfeldt (Indiana), Paul Allen Beck (Ohio
State) and Marilyn Roberts (Florida). See Beck et al. 1993; Semetko and
Roberts, 1993.

3  For further details on the coding of the variables in Britain see Nossiter et
al. 1994 and Semetko et al. 1994; in Germany, see Semetko and Schoenbach,
1994. Two days in September and one in October are not included here for
NBC. The content analysis of U.S. network TV news was supported by a grant

from the Joyce Foundation.

4  Other publications drawing on the some of the data from these studies go
into greater detail regarding the single-country findings. See Curtice and
Semetko 1994; Nossiter, Scammell and Semetko 1994; Semetko, Scammell and
Nossiter 1994; Semetko and Schoenbach, 1994; Semetko and Roberts, 1993;

Beck, Dalton and Huckfeldt 1993; Dalton and Semetko 1994;.

References



Almond, Gabriel and Sidney Verba. 1963. The civic culture: Political attitudes
and democracy in five nations. Princeton: Princeton University Press.

. 1974. The civic culture revisited. Boston: Little, Brown.

Bamnes, Samuel H. and Max Kaase eds. 1978. Political Action. Beverly Hills:
Sage. e

Beck, Paul Allen, Russell Dalton and Robert Huckfeldt. 1993.
"Metropolitan Newspaper Coverag;: of the 1992 U.S. Presidential Election
Campaign.” Paper presented at the International Communication Association

annual meetings, Washington, D.C.

Blumler, Jay G. 1969. "Producers' Attitudes Towards Television Coverage of
an Election Campaign: A Case Study" in Paul Halmos [ed] The Sociology of
Mass-Media Communicators Keele: The University of Keele. pp. 85-115.

Blumler, Jay G. 1983. "Communication and Turnout” in Jay G. Blumler (ed)
Communicating to Voters: Television in the First European Parliament:
Elections London and Beverly Hills, CA: Sage. pp. 181-212.

Blumler Jay G. and Holli A. Semetko. 1987. "Mass Media and Legislative
Campaigns in a Unitary Parliamentary Democracy: The Case of Britain"

Legislative Studies Quarterly Vol. 12. pp. 415-444.

Blumler Jay G. and T.J. Nossiter. 1991. Broadcasting Finance in Transition.
Oxford: Oxtord University Press. :

Blumler, Jay G., Michael Gurevitch and T.J. Nossiter. 1986. "Setting the
Television News Agenda" Campaign Observation at the BBC" in Ivor Crewe and

Martin Harrop [eds] Political communications; the general election campaign of

1983 Cambridge: Cambridge University Press. pp. 104-124.




Blumler, Jay G., Michael Gurevitch and T.J. Nossiter. 1989. “The earnest vs.
the determined: election newsmaking at the BBC. 1987" in Ivor Crewe and

Martin Harrop[eds] Political communications: the general election campaign of

1987 Cambridge: Cambridge University Press. pp. 157-174.

Blumler, Jay G., Michael Gurevitch and T.J. Nossiter. 1994. "Struggles for
Meaningful Election Communication: Television Journalism at the BBC, 1992"
in Ivor Crewe et al. [eds.] Political communications: the general election
campaign of 1992 Cambridge: Cambridge University Press.

Blumler, Jay G., Jack M. McLeod and Karl Erik Rosengren. 1992. "An
Introduction to Comparative Communication Research” in Blumler, Jay G.,
Jack M. McLeod and Karl Erik Rosengren [eds] Comparatively Speaking:

Communication and Culture Across Space and Time. Newbury Park, CA: Sage.
pp- 3-18.

Butler, David and Austin Ranney [eds]. 1992. Electioneering: A Comparative
Study of Continuity and Change Oxford, U.K.: Clarendon Press.

Butler, David and Anthony King [ed] 1965. The British General Election of
1964. London: Macmillan.

Curtice, John and Holli Semetko. 1994. "Does it Matter What the Papers Say?"
Anthony Heath, Roger J owell and John Curtice [eds] Labour's Last Chance?
Aldershot, U.K.: Dartmouth. pp. 43-64. :

Dalton, Russell. 1988. Citizen Politics in Western Democracies. Chathaxﬁ Hill,
NJ: Chatham House.

Dalton, Russell and Holli A. Semetko. 1994. "Media Context, Citizenship and
Electoral Politics: The U.S. Presidential Campaign.” Final Report to the Joyce
Foundation. Grant JF-17063.

Dogan, Mattei and Dominique Pelassy. 1984. How to Compare Nations.
Chatham House, NJ: Chatham House.

Donsbach, Wolfgang. 1983. Journalists’ conceptions of their audience:
Comparative indicators for the way British and German journalists define their

relations to the public. Gazette, 32: 19-36.

Donsbach, Wolfgang and Bettina Klett. 1993. "Subjective objectivity: How
journalists in four countries define a key term of their profession. Gazetle,

51:53-83.

Graber, Doris A. 1993. Mass Media and American Politics. Washington D.C.:
Congressional Quarterly.

. Graber, Doris A. 1991. "The Mass Media and Election Campaigns in the United
. States of America" in Frederick J. Fletcher, ed., Media, Flections and :

e Democracy. Toronto: Royal Commission on Electoral Reform and Party

Finance, and Dundurn. pp. 139-178.



Gunther, Richard, Giacomo Sani and Goldie Shabad. 1988. Spain After
Franco. Berkeley and London: University of California Press.

Gurevitch, Michael. 1989. "Comparative Research on Television News"
American Behavioral Scientist, 33, pp. 221-229.

Gurevitch, Michael and Jay G. Blumler. 1982, “The Construction of Election
News: An Observation Study at the BBC" in James S. Etterna and D. Charles

Whitney Individuals in Mass Media Organizations: Creativity and Constraint

Beverly Hills, CA: Sage. pp. 179-204.
Humphreys, Peter J. 1994. Media and media policy in'Germany Oxford and

Providence: Berg.

Inglehart, Ronald. 1977. The silent revolution: Changing values and political
styles among Western publics. Princeton: Princeton University Press.

. 1990. Culture Shift in Advanced Industrial Society.

Princeton: Princeton University Press.

Kaase, Max. 1983. Sinn oder Unsinn des Konzepts "Politische Kultur” in Max

Kaase and Hans-Dieter Klingemann [eds] _Wahlen und politisches Sustern
Opladen: Westdeutcher Verlag. pp. 144-71.

Kaid, Lynda Lee, Jacques Gerstle and Keith R. Sanders. [eds]. 1991. Mediated

Politics in Two Cultures: Presidential Campaigning in the United States and

France. New York: Praeger.

Kalb, Marvin. 1991. "Introduction” Campaign Lessons for '92 Cambridge, MA:
Joan Shorenstein Barone Center on the Press, Politics and Public Policy,

Kennedy School of Government, Harvard University.

Koecher, Renata. 1986. "Bloodhounds or Missionaries: Role definitions of

g4erman and British journalists” European Journal of Communication 1: 43-

Kohn, Melvin L. 1989. "Cross-national research as an analytic strategy.” in

M.L. Kohn [ed] Cross-national research in sociology Newbury Park, CA: Sage.
pp- 77-102, : _ ,

Mathes, Rainer and Holli A. Semetko. 1991. "Foreword: A Comparative
Perspective on Television and Election Campaigns” in Political Communication

and Persuasion 8:139-144.

Nossiter, T.J., Margaret Scammell and Holli A. Semetko. 1994. "Old Values
versus News Values" in Ivor Crewe et al. [eds] Political Communications in the
1992 British General Election Campaign. Cambridge: Cambridge University
Press.

-Paletz, David L. [ed] 1987.-Political Communication Research New York: Ablex.

Patterson, Thomas E. 1993. Qut of Order. New York: Knopf.



Patterson, Thomas and Wolfgang Donsbach. 1993. "Media and Democracy.”
Paper presented at the International Communication Association annual
meetings, Washington, D.C. May.

Prezworski, Adam and Henry Teure. 1979. The Logic of Comparative Social
Inquiry. New York: Wiley-Interscience.

Rospir Zabala, Juan I%nacio. 1994. "The Case of Spain: Mass media, Polictical
Parties and Modern Electoral Campaigns in a Young Democracy." Paper
presented at the ECPR workshop on "Political Communicaiton. April. Madrid.

Schoenbach, Klaus. 1987. "The Role of Mass Media in West German Election

Campaigns" Legislative Studies Quarterly Vol. 12. pp. 373-394.

Schoenbach, Klaus. 1991, "Broadcasting and Election Communication in

Germany" in Frederick J. Fletcher, [ed], Media, Elections and Democracy.
Toronto: Royal Commission on Electoral Reform and Party Finance, and

Dundurn.

Semetko, Holli A. 1991a. "Broadcasting and Election Communication in

Britain" in Frederick J. Fletcher, [ed], Media, Elections and Democracy.
Toronto: Royal Commission on Electoral Reform and Party Finance, and

Dundurn. pp. 25-62.

Semetko, Holli A., 1991b. "Images of Britain's Changing Party System: TV News
and the 1983 and 1987 General Election Campaigns” Political Communication

and Persuasion. Vol. 8. No. 4. pp. 163-181.

Semetko, Holli A. 1993. "American Election News in a Comparative
Perspective" Paper presented at the annual meetings of the American Political

Science Association. Washington, D.C. September.

Semetko, Holli A. 1994. "The News, Democracy and the Electoral Process in
Germany: 1994 and 1990 German National Election Campaigns.” Proposal to
the Goldsmiths Awards Committee, Joan Shorenstein Barone Center on the
Press, Politics and Public Policy, Kennedy School of Government, Harvard

University.

Semetko, Holli A. and Marilyn Roberts. 1993. "Local and National Television
News in the U.S. 1992 Presidential Election Campaign.” Paper presented at the
International Communication Association annual meetings, Washington, D.C.

May.

Semetko, Holli A. and Klaus Schoenbach, 1993, "The Campaign in the Media"

in Russell Dalton [ed] The New Germany Votes: Unification and the Creation of
the New German Party System. Providence, RI and Oxford UK: Berg. pp. 187-

208.

Semetko, Holli A. and Klaus Schoenbach. 1994. Germany's 'Unity’ Election:
Voters and the Media. Cresskill, NJ: Hampton Press.

Semetko, Holli A., T.J. Nossiter and Margaret Scammell. 1994. "The Media's
Coverage of the Campaign" in Anthony Heath, Roger Jowell and John Curtice
[eds] Labour's Last Chance? Aldershot, U.K.: Dartmouth. pp.25-42.




Semetko, Holli A. Jay G. Blumler, Michael Gurevitch, David H. Weaver. 1991.
The Formation of Campaign Agendas: A Comparative Analysis of Party and

Media Roles in Recent American and British Elections. Hillsdale, NJ: Lawrence

Erlbaum.

Siebert, Fred S., Theodore Peterson, Wilber Schramm (1956) Four Theories of
the Press: The Authoritarion, Libertarian, Social Responsibility and Soviet
Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. Freeport, NY:

Books for Libraries Press.

Smith, Anthony. 1979. Television and Political Life: Studies in Six European

Countnes London: Macmillan.

Swanson, David L. 1992. "Managing Theoretical Diversity in Cross-National
Studies of Political Comnmunication” in Jay G. Blumler, Jack M. McLeod, and

Karl Erik Rosengren [eds] Comparativel eaking: Communication and
Culture Across gace and Time Newbury Park, CA:Sage. pp. 19-34.
Swanson, David and Paolo Mancini [eds], forthcoming, Politics, Media and

Modern Democracy: An International Study of Innovations in Electoral

ai and their Consequences.



Percentage

FIGURE 1

PROPORTION OF STORIES HAVING
THE CAMPAIGN/CANDIDATES
AS THE MAIN TOPIC

60

50— [

a
S
|

w
o
|

20 —

10

. o
U.S. Britain Germany -Spain

Note: U.S. 1s NBC Nigntly News only. Germany is all main evening
-news grograms on ARD. ZDF ATL plus, SAT 1. Spanis TVE 1 anly



TABLE 1

Stoxry Topics in Main Evening TV News During Recent
National Election Campaiqns

U.Ss. BRITAIN GERMANY SPAIN
NBC BEC ITv ARD, ZDF, TVE-1
RTLplus,
SAT.1
Campaign/Candidates 52% 34% 51% 15% 24%
Party Programs/Records 8 10 7 * 14
Social Welfare/

Related Issues 11 15 10 2 14
Economy 14 19 15 3 10
Foreing Affairs 4 1 - 28 3
Environment 1 2 2 2 1
Other™* 10 19 15 5o 29
Total 100% 100% 100% 100% 100%
Number of Stories (219} {191} {136) (1514} (269}

* less than ,5%.
#% In U.S.: area profiles, legal issues. In Britain: devolution,
Scotland and electoral reform. In Germany: East Germany

developments and issues (21%), West German domestic non-campaign
events such as the assagination attempt and recovery of Minister
Schiuble (15%), unification (8%), inmigration (1%), other {5%}.
In Spain: political institutions (22%), setate or regional
profiles (4%), other domestic themes (3%).



FIGURE 2

PROPORTION OF MEDIA-INITIATED STORIES
70

60

50 —

Percentage
b
o

W
o

20

10

BBC NV
u.s. Britain Germany Spain

Note: U.S. is NBC Nightly News only. Germany 15 all main evening
news programs on ARD, ZOF. RTL. plus. SAT 1. Spainis TVE 1 only.



4

TABLE 2

Initiatgl rs of Main Story Topic in Main Evening TV News in
Recent Election Campaigns .

U.s. BRITAIN GERMANY SPAIN
e mc v o, mr e
RTLplusa,

Parties 5 SAT.1
o o w  © e v
Main Opponent 10 7 7 17 14
Center 1 10 5 = 12
Other 1 8 1 2 11
Mixture of Parties 1 4 10 - -
Hedia &3 50 58 16 31
Government 5 2 1 12 * 8
Non-Party . 3 5 4 24 3
. wor 1o e oy 00
Number of Stories (219) (184) (135) {1514) (245)

* Ingludes the Bundestag (5%) and Bundersrat (2¥%}.



AUO L 3AL W wEG 1 wg s LA QUY U0 BrBUI Unou Bukng Wi gt w AauuTy AR sman AIGEN BN 5 SRl

uedg Aueulian ureilg

UONSONUG  uaquIny|

01

Oe

08

oy

..... - N

SM3N AL NI HOLOV NIVIN NO SNOSHIANINOJS
NOILISOddO NIVIN SNSHIA SNOSHIANINOGS ALHYd INIEWNONI
| € THNOIY

abelusniayg



TABLE 3

Main Actor in Main Evening TV News Coverade in Recent
Election Campaidns

u.S. BRITAIN GERMANY SPAIN
T T e e, wm
RTLplus,
SAT.1
o - s o
Main Opponent {2} 8 6 9 2 11
Incumbent People {(3) 4 26 27 42 19
opposition People (4} 4 25 27 23 2
other Political (5} 5 22 18 = 35
Government 2 2 3 8 9
other {6} 64 12 4 7 14
S e e P B
Mumber of Stories {218) {190} (135) {1514} (269)

(1) George Bush {ug), John Major (UK}, Helmut Kohl (Germany) , Felipe Gonz4lez (Spain).

(2) Bill Clinton (US), Neil Kimnock {UK)}, Oskar Lafontaine (Germany). José M* Aznar ($pain).

(3) In U.S.: Republican. Britain: Conservative. Germany: ¢cpu/csu and FDP. Spain: PSCE.

{4) In U.S.: pemocrat. Britain: Labor. Germany: SPD, Green, PDS. Spain: PP.

(5) In U.S.: Perot and his campaign. Britain: Liberal and other small partieg. German Liberals {FDP)
have been classified as Right -wing because of their position in the CDU/CSU ruling coalition.
spain: IU, CDS, CIU. PNV, Other small parties.

{6) Interst groups, non-partisan actors.



FIGURE 4

PROPORTION OF STRAIGHT/NEUTRAL
EVALUATIONS IN T.V. NEWS
IN RECENT ELECTION

100

90

Percentage
g 8 3 8
l l I l

EN
(o=}
|

[y
o

o — B .
U.s. Britain Germany Spain

Mote: U.S. is NBC Nightly News only. Germany is alt main evening
news programs on ARD. ZDF. RTL plus. SAT 1. Spain is TVE i oniy



IABLE 4

in Eveni TV_New
in Recent Election Campaigns

(up to five comments per story)

(% of comments)

'V

Reinforcing

Mixed

beflating

Straight/Neutral

96

14

70

Number of Stories

U.s8. BRITAIN
NBC BBC ITV
20% 16% 14%
8 14 11
24 6 12
47 74 64
100% 100% 100%
(539} {224) {172}

* Less than .5%.

[2858)



